NA DANAŠNJI DAN: Stradao je jedan od najvećih sportista svih vremena, legendarni Sena (VIDEO)

Ajrton Sena
Ajrton Sena je stradao 1. maja 1994. godine na stazi Imola (FOTO: Guliver Images)

Trka za Veliku nagradu San Marina, staza u Imoli, krivina “Tamburelo”, 310 kilometara na sat… Na današnji dan pre 27 godina poginuo je Ajrton Sena.

Legendarni brazilski vozač Formule 1 preminuo je od posledica stravičnog udara, a sahranjen je četiri dana kasnije. Kovčeg sa telom “kišnog čoveka” koji je stradao u 34. godini prevezen je od aerodroma do groblja Morumbi u Sao Paolu. Proglašena je trodnevna žalost, a procenjuje se da je tog dana na ulicama njegovog rodnog grada bilo oko tri miliona ljudi.

Sahrani su prisustvovali legende automobilzma, kao što su (njegov veliki rival) Alan Prost, Dejmon Hil, Rubens Barileko, Frenk Vilijams, Džeki Stjuart, Ron Denis, Gerhard Berger…

Na grobu mu piše “Ništa ne može da me odvoji od Božije ljubavi”, a koliko je bio popularan svedoči i podatak da njegov grob poseti veći broj ljudi nego mesta gde su sahranjeni Elvis Prisli ili Merilin Monro.

Legenda o Seni će živeti večno, ali je taj kobni vikend bio veoma buran i “crn”. U petak se Barikelo u bolidu Džordana zakucao u ogradu pri brzini većoj od 200 kilometara na sat, ali srećom bez ozbiljnijih posledica.

Samo dan kasnije na treningu poginuo je Austrijanac Rolan Racenberger koji je pri brzinom od 314 km/h udario u zid u krivini “Vilnev”. Baš zbog svega toga Senu su odgovarali da odustane od trke, ali je on ipak odlučio da vozi. Čak su mu u bolidu pronašli zastavu Austrije koju je želeo da razvije u čast stradalog kolege.

Kasnije se saznalo i da je na sahrani Racenbergera iz automoto sveta bio samo predsednik FIA Maks Mozli. Svi drugi su bili u Brazilu, na poslednjem oproštaju od Sene.

Usledila je i kobna nedelja. Sve se desilo u sedmom krugu, kada je Brazilac izleteo sa staze i udario u zid. Na licu mesta ukazana mu je lekarska pomoć koliko se to moglo jer je imao ozbiljne povrede glave. Hitno je prebačen helikopterom u bolnicu u Bolonji, ali spasa nije bilo. Preminuo je, a zvanično, smrt je proglašena u 18:40 po srednjeevropskom vremenu.

Trka je prekinuta na kratko, ali je kasnije bila i završena. Pobedio je Mihael Šumaher (Beneton), a mesto na podijumu su izborili Nikola Larini (Ferrari) i Mika Hakinena (Meklaren).

Baš zbog činjenice da je trka nastavljena, porodica Sena je zabranila prvom čoveku Formule 1, Berniju Eklstonu da prisustvuje jer su bili ljuti na njega što nije prekinuo trku posle stravičnog incidenta.

Posle tragedije, bilo je i suđenja. Italijanske vlasti su po službenoj dužnosti za ubistvo iz nehata optužilo vlasnika ekipe Vilijams (za koju je Sena tada vozio), Frenka Vilijamsa, tehničkog direktora Patrika Heda i dizajnera Edrijana Njuija. Međutim, u decembru 1997. godine oslobođeni su optužbi.

Ipak, šest godina kasnije Vrhovni sud Italije je ponovo otvorio slučaj, da bi u maju 2005. godine Njui bio u potpunosti oslobođen. Na kraju, u aprilu 2007. godine, doneta je presuda (broj 15050) u kojoj je navedeno da je do smrti došlo zbog greške na stubu volana. Ona je bila posledica modifikacija koje su loše odrađene. Zbog toga je odgovornost pala na Heda, ali on nije uhapšen, zato što je slučaj zastareo.

Mnogo godina kasnije je i Njui “otvorio dušu” i priznao.

-Uvek ću da se osećam odgovornim za Seninu smrt. Ja sam bio taj koji je konstruisao bolid u kojem je poginuo veliki čovek – napisao je svetski poznati dizajner u autobiografiji.

I kao što to obično u životu biva, tek posle velike nesreće dođe do preispitivanja i “nakdadne pameti”. Ubrzo su usledile velike promene prilikom izrade bolida kako bi vozači u njima bili zaštićeniji. Piloti su od tada u kokpitu bili mnogo sigurniji, a posebno se radilo na zaštiti glave i vrata. Od tada je samo jedan F1 vozač stradao. Žil Bjanki je posle udesa 2015. godine u Japanu devet meseci bio u komi, a onda i preminuo.

Bilo kako bilo, Sene više nema, čoveka rođenog 1960. u Sao Paulu, sa 161 trkom, 41 pobedom, 81 podijumom, 61 pol pozicijom i tri šampionske titule, 1988, 1990. i 1991. godine.

Prva F1 trka mu je bila u domovini 1984. godine, prvi put je pobedio sledeće sezone u Portugalu, a poslednja trka je bila u Imoli, te 1994. Vozio je za Tolman (1984), Lotus (1985-1987), Meklaren (1988-1993) i Vilijams (1994).

Neki kažu, da Šumaher ne bi imao sedam titula, pošto je dve osvojio 1994. i 1995. godine, da je Sena poživeo. Ali, i to je u domenu spekulacija.

U svakom slučaju, svaki 1. maj podseća na jednu od najvećih tragedija u svetu sporta.

SENA NIJE ZABORAVLJEN: Danas bi bio 61. rođendan jednom od najvećih svih vremena (FOTO)

OBAVEZNO POGLEDAJTE: Nino Čelebić: Biće skandal ako Jokić ne uzme MVP titulu! | SPORT FOKUS

2 KOMENTARA

POSTAVI ODGOVOR

Molimo unesite komentar!
Molimo Vas ovde unesite svoje ime